Yine uzun bir aradan sonra yazı denemelerine kaldığım yerden devam ediyorum. Bu defa farklı bir formatta ilerleme, yani, yazılarımı büyük oranda öz bir hale getirme niyetindeyim. Konularım ise daha güncel ve sıradışı bilgilerle ilgili olacak. Örneğin bugünün yazısı, okuduğum bir makalenin özet bir çevirisi kabilinden. Haberin orijinal metni için linki buraya bırakıyorum:
https://learningenglish.voanews.com/a/news-litaracy-introduction-news-through-time/4387984.html
Washington DC'deki Newseum ifade özgürlüğü tarihinin açıklandığı ve savunulduğu yer olarak biliniyor. Amerika Birleşik Devletleri'ne matbaa 1600'lerin ortalarında geldi ve Amerika'nın özgür basın tarihinde önemli bir role sahip oldu. Özgür basının, demokratik toplumlarda mühim bir yere sahip olduğu herkesçe bilinen bir gerçektir. Basın şayet özgürse, vatandaşların özgürce konuşmasına ve ülkenin gidişatına ilişkin rahatlıkla eleştiri yapılmasına imkân tanır. Bazı gazeteciler böylesi bir hak uğruna hayatlarını bile kaybetmişlerdir. Yine de basının özgürce fonksiyonunu yerine getirmesi birtakım sorunlara da yol açmaktadır. Mesela yalan haberlerin ortaya çıkması bunlardan biridir. Geçen yıl, Washington'daki bir pizza restoranıyla ilgili sahte bir haber internet ortamında viral olunca silahlı bir kişinin bu haberin etkisiyle işyerine ateş açtığı görüldü. Bu tür haberler için kullanılan en yaygın terimlerden biri “Sahte haber”dir. Halk ve politikacılar, doğru olduğunu düşünmedikleri haberler hakkında konuşmak için bu terimi kullanmaktadır. Her ne kadar insanlar son yıllarda mezkûr terime çok dikkat etse de bu yeni bir sorun değil. Modern gazeteciliğin başlangıcından beri doğruluk değeri tartışılan çok sayıda haber gündem oldu. Bugün ise bilgi, her günün her saati etrafımızda birçok biçimde dolaşıyor. Haberleri kendi başımıza aramasak bile, çoğu zaman telefonlarımız sayesinde onlara anında ulaşırız.
Asıl soru şu ki: Yalan haberlerin bizi yanıltmaması için bu bilgi yığınını nasıl yönetebiliriz? Bu sorunun en basit cevabı ise şu şekilde verilebilir: Haber okuryazarlığını öğrenmek. Haber okuryazarlığı, haber raporlarını yargılamak için eleştirel düşünme becerilerini kullanma yeteneğidir. Bu yeteneği kullanabilirsek "Bu/bunlar gerçekten güvenilir mi?" sorusunu karşımıza çıkan her habere sorabiliriz. Böylelikle daha sağlıklı neticelere ulaşabilir ve manipüle edilmekten kurtulabiliriz.
New York'taki Stony Brook Üniversitesi'ndeki profesörlerin haber okuryazarlığı eğitim programı oluşturduğunu biliyor muydunuz? Bugün maruz kaldığımız sayısız haberi göz önünde tutunca bu türden bir eğitim almanın önemi ortada. Çünkü daha önce sayısız kez tecrübe edildiği üzere gerçekmiş gibi sunulan bazı haberler aslında tamamen yalan olabiliyor. Sanırım, son tahlilde, ülkemiz insanının da bu türden bir haber okuryazarlığı eğitimine ihtiyacı olduğunu söylemek gerekiyor.
Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere.
Yorumlar
Yorum Gönder