Ana içeriğe atla

Soğuk Tecrübe: Klima ve Montajı



Hangi klima ve Nasıl montaj?

Evet uzun bir aradan sonra yeni bir tecrübe yazısıyla sizlerleyim. Son birkaç gündür ev saunaya dönüşmüş vaziyette. Malum pandemi yüzünden evden de çıkamıyoruz. Virüsle mücadelenin en önemli silahı evde kalmak olunca, bu sıcaklarda size tek seçenek kalıyor: Klima.

Siz de benim gibi klima almaya karar verdiyseniz, önünüzde iki araştırma yöntemi var. Birincisi eşe dosta akrabaya sorup onların tecrübesine dayanmak. İkincisi de internette uzun süre araştırmalar yaparak klimaları birbiriyle kıyaslayıp bir neticeye varmak. Birinci yöntem tümdengelim ikincisi de tümevarım oluyor. Bu ikincisi çok zahmetli ve kuşatılması mümkün olmayan bir durum. Çünkü piyasada çok sayıda ve çeşitte klima var. Tikelden tümele varmak bilimin başına bela olmuştur ama sonuç genelde hep doğrudur. Güneş bugün doğdu diye yarın da doğacak diye bir garanti yok ama bir gerçek var: Eğer güneş yarın doğarsa eminim İzmir daha sıcak olacak. O nedenle ben klima almak için izleyeceğiniz adımları hemen özet geçiyorum:  

1-    Neden klima aldığınızı bilmeniz gerekiyor? Klimayı uzun süreli mi yoksa ara ara mı kullanacaksınız? Şüphe yok ki, hepimiz nedeni ne olursa olsun iyi ve kaliteli bir şey isteriz ancak kalitenin de bir maliyeti var. Ben bu aşamada klimayı yaz kış ömür boyu kullanmayacağım. Sadece yazın aşırı sıcaklar için düşünüyorum. Bu nedenle aşağıda özelliklerini sunduğum bir klimada karar kıldım.

2-    Alacağınız klimayı kaç metre karelik bir alan için kullanacaksınız? Bunun için internette BTU (British Thermal Unit) hesaplama yöntemleri var. İşin matematiği ve formülleri var. Klimayı kullanacağınız alan ve klimanın gücü, enerji tasarrufu ve verimliliği açısından elzem. Benim klimayı kullanacağım alan 30 m2 civarında bir salon. Tabi arada kapıları açıp diğer odalara az da olsa ferahlık vermek niyetindeyim. Yaptığım araştırmalarda 9000, 12000 ve 18000 BTU seçeneklerinden 12000 BTU olanın 25 ila 30 m2 kareye kadar ideal olduğu görülüyor.

3-    30 m2 ye kadar bir alanı 12000 BTU’luk normal bir klima ile mi yoksa 12000 BTU’luk inverter bir klima ile mi daha verimli soğutup ya da ısıtabilirsiniz? Eğer klimayı kullanacağınız alan küçükse o zaman 9000’lik ve normal bir klima yeterli. Normal klimalar trafikteki araçlar gibi dur kalk yaparak çalıştığı ve daha çok enerji tüketeceği için siz uzun yolda az yakan inverter olanı tercih etmelisiniz. Dolayısıyla ben inverter olanı seçtim.

4-    Son olarak da klimayı  satin alacağınız en uygun fiyat aralığı nedir? Belki ilk soru bu olabilirdi ama son sözü söyleyecek olan soru da bu. Burada bahsettiğim klima, 3000 ila 3500 arasında bir bütçe için. Bu bütçeye en uygun klima, bütün alışveriş sitelerinde çok yüksek oranda olumlu not almış olan bir klima. Hangisi mi?

 

Dört adım sonunda aldığım klima:

 

(Montaj dahil) Baymak Elagant Plus 12 A++ .

 

Burada alenen reklamını da yapmış oldum ama kendileri de bize birgün bir kıyak geçerse klimasız başka odamız çokJ

 

Gelelim asıl tecrübeme. O da klimanın montajı meselesi. Bu çok elzem bir konu! Bunu sakın aklınızdan çıkarmayın yoksa benim gibi iki kez klima montajı yaptırmak zorunda kalırsınız. Klimayı monte işlemini bitirince karşımda iki problem vardı:

 

1-    Site yönetimi.

2-    Klimanın terasta güneşin altında kalmış olması.

 

Site yönetimi sitede benzer montajlar olmasına rağmen benim montajımın uygun olmadığını söyledi. Klimanın dış ünitesini balkonuma almamı istediler. Yoksa işi mahkemeye kadar götürmekle de tehdit ettiler. Ben de kendilerine benim gibi çatıya dış ünitesini koyan herkes dış ünitesini balkonuna aldığı gün ben de dış ünitemi balkona alacağımı söyledim, konu çözüldü. O halde şayet bir apartman ya da sitede ikamet ediyorsanız yönetimle görüşmeden adım atmayın! Sonra klimanızı sökmek zorunda kalmasanız bile, bir Molla Kasım Efendi ağzınızın tadını kaçırabilir.

 

Gelelim en mühim olana, ikinci seçeneğe, yani dış ünitenin güneş altında kalması hususu. Yaptığım araştırmalara göre, güneş altında çalışan klima enerji tüketimini çoğaltıyor. Ayrıca güneşe aşırı maruz kalması klimanın ömrünü de azaltıyor. Bu nedenle klimanın montajının balkonumda güneş almayan duvara yapılması konusunda fikrimi değiştirdim.  Ancak montajı bedava olan klimayı belli bir miktar para vererek ikince kez montaj yaptırmış olmak da bu yazıyı sizinle paylaşmama ve bu yazının adını soğuk tecrübe koymama neden oldu.

 

Demekki neymiş, hayatta tecrübeden daha kıymetli bir şey yokmuş!

 

Cem Yılmaz’ın farklı bir meyanda dediği gibi: “Montaj bu!”

 

Montaj deyip geçmeyin evin duvarları çürük olursa dış üniteyi kucağınıza alıp oturabilirsiniz. Klima almak yetmez nereye koyacağınızı iyi bilmek lazım. Ben bu yazıdan bir roman bile çıkarırım ama bugünlük iki montaj kafi bana.

Benim tecrübelerimi takip ederek hangi klimayı alıp nasıl montaj yapacağınızı öğrendiyseniz yeniden doğdunuz demektir, nice serin yazlara ve yazılara...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ds-160 formu, hatalar ve çözüm

Ds-160 formu ABD vizesine başvurmak için doldurulan temel bir formdur. Formla ilgili ciddi bir stres yaşadığım için normal yazılarımın içeriğinden farklı olarak bu konuya birilerine yardımcı olmak adına yer vermek istedim. İlgili olmayanlar sizi diğer yazılarımı okumaya davet ediyorum:)  Ds-160 ABD vize formu cennete gidenlerin doldurabileceği türden. Cennete alıyorlar sanki sizi o nedenle de böyle zorluyorlar. Cennete gideceklerin bile hataları olduğuna göre, bu formu doldururken hata yaptınız diye dert etmeyin. Aslında işi bilirseniz yarım saatte dolduruluyor. Nitekim ikinci Ds-160'ı düzenlemek yarım saat sürmedi. Birinciyi sormayın :)  Öncelikle belirtmeliyim ki, konuyla ilgili Türk internet sitelerinde düzgün bir yanıt bulamadım. Bir cevap varsa bilmiyorum, ben bulamadım. Şimdi, bundan sonra başına benzer problem gelebilecekler için bu yazıyı kaleme alıyorum. Bu yazı sütten ağzı yanan birinin kaleminden dökülmüştür. Öncelikle yazı, hatasını düzeltmek ist

Tübitak'ın 2214-A Bursuna Başvurmak: Davet mektubu

Tübitak 2214-A yazı dizisini yaklaşık 11 aylık bir sürecin sonunda yazma ihtiyacı duydum. Çünkü 2214-A burs serüveni ciddi bir emek gerektirmekteydi ve gereken emeği harcayarak bugüne gelince, bu yola düşenlerin ne kadar yardıma ihtiyacı olduğunu anladım. Birazdan bu serüvenimi noktasına virgülüne varana dek size aktaracağım. Ancak bunu bölüm bölüm sunmanın daha faydalı olacağını umarak, davet mektubu almak la ilgili yaşadıklarımı bu yazıda anlatacağım. Bu arada, yazının muhatapları akademik camiada yer alan lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin tamamı olabilir. Ancak bir projenin ve çalışmanın nasıl geliştiğini merak eden herkes de gayet tabî, bu yazı dizisinden istifâde edebilir. O halde başlayalım: Tâ lise yıllarımda Tübitak diye bir kurumdan haberdar olmuştum. Bazılarınız "Geç kalmışsın" diyebilir, hiç sorun değil. Şuan geldiğim noktada, hayatta öğrenmem gereken o kadar çok şeye geç kaldığımı görüyorum ki. Konuyu dağıtmadan devam edelim. Tübitak, o

Davet Mektubu Örneği

Tübitak 2214-A bursuna başvururken hocanızın size nasıl bir mektup yazacağını ona iletmeniz açısından iş görecek bir örnek sunacağım.  Ben Amerika'daki danışmanıma Türkiye'deki fakültem adına (Üniversite ve fakülte adının ve ambleminin yer aldığı antentli kağıdıyla) aşağıdakine benzer bir mektup yazdım. Tübitak'ın benden istediği şartları orada sıraladım. Böylece Amerika'daki danışmanıma Türkiye'deki fakülte dekanlığının imzaladığı bir metinde meramımı iletmiştim. O da kendi üniversitesinin antentli kağıdına yazdığı şu mektubu pdf. olarak göndermişti.  Hocanıza "örnek olarak bu türden bir şeye ihtiyacım var" derseniz, işiniz kolaylaşabilir.  Tabi bunu fakültenizin ağzıyla söylerseniz işler daha da kolaylaşabilir. Böyle bir mektup hazırlar bunu başvurmak istediğiniz tüm üniversitelere de proposal ve cv ekleyerek gönderirseniz yine iş görmesi açısından etkili olabilir. Denemekte ve sonucu burada paylaşmakta yarar var. O halde, herkese kolaylıklar.